מה עוד אמר הבודהה
במשך השנים האחרונות תירגם שי שוורץ כמה סוטרות (סוטות) בודהיסטיות. הקובץ הראשון יצא בשנת 2004 תחת הכותרת "מה אמר הבודהה" והכיל לא פחות מעשרים ושתים סוטרות תהרוואדה מתורגמות מאנגלית. הקובץ השני יצא עכשיו. הוא מכיל אמנם רק 10 סוטרות אבל אני יכול להעיד שתרגומן נאמן למקור הפאלי. היה לי העונג לעבור בדקדקנות על הטקסט לפני הפרסום ולהציע שינויים.
בנוסף, שי חיבר מבוא מפורט לתורה הבודהיסטית, מבוא שמושפע בעיקר מהמסורת הפרשנית הבורמזית. ברוח המסורת הזו כלול בספר גם תרגום של הוראות למדיטציה מאת המהאסי סיידו, ככל הנראה המורה המשפיע ביותר למדיטציה ויפאסאנה בעת המודרנית. כדאי לקרוא ולו כדי להשוות עם ס.נ. גואנקה, שאולי ידוע יותר בישראל בתור המורה בה"א הידיעה למדיטציית ויפאסאנה.
הספר אינו מופץ בחנויות אבל אפשר לקבל עותק בדואר או במרכזי דהרמה בישראל. כנהוג בספרי דהרמה מסוימים לספר אין מחיר נקוב והוא להפצה חופשית בלבד. אפשר וכדאי לשלוח תרומה לשי לפי רוחב הלב ועומק הכיס.
כדי לקבל עותק נא לשלוח את כתובתכם באימייל לשי שוורץ:
shai@buddha.co.il
או במכתב לכתובת:
שי שוורץ,
ת.ד. 503 בת-ים.
יהיו ודאי כמה עותקים בבית בהאוונא.
לכבוד המאורע החגיגי אני אפרסם כאן את התרגום של סוטרת צ'נקי. בגלל האורך התרגום יתפרס על פני שלושה פוסטים. הוא זהה (למעט השמטות קלות) לתרגום שבספר של שי.
הסוטרה תתפרסם מחר אבל בינתיים הנה קיצור הדברים:
צ'נקי
בנדודיו הגיע הבודהה ליישוב של ברהמינים. אחרי שראה את ההמון נאסף כדי לראות את המורה הגדול, החליט הברהמין הידוע צ'נקי לצאת גם הוא ולפגוש אותו. אמנם חבריו המליצו לו להימנע מכך, שכן אין זה יאה לאדם במעמדו לעלות לרגל אל פרוש נודד כמו הבודהה, אבל הברהמין צ'נקי התעקש באומרו שהבודהה ראוי שבראויים לכבוד כזה.
משנפגשו, ישבו לשוחח בחברת נזירים וברהמינים נוספים. הברהמין הצעיר קאפטיקה שאל את הבודהה האם הוא חושב שמזמורי הוודות הם אמת שאין בלתה. הבודהה השיב שהמזמורים אינם יכולים להחשב כאמת כזו. טיעונו מסתמך על הקביעה שאיש מבין אלה שמדקלמים את המיזמורים אינו יודע ורואה את מה שהוא מדקלם בעצמו, אלא חוזר על דבריהם של אחרים. האחרים אשר מהם הוא למד אף הם אינם מסתמכים על ידע אלא על מסורת. יוצא מכך שהטוענים לידיעה על פי מסורת הוודות אינם שונים מחבורה של עוורים האוחזים זה בד"ש מעילו של זה. איש מהם אינו יודע לאן הוא הולך אבל סבור בטעות שיש מי שמובילו.
משהברהמין מקשה שוב, הבודהה מסביר לו שמה שאינו נסמך על ידיעה וראייה יכול להתברר בסופו של דבר או כאמיתי או כלא אמיתי. זה נכון לגבי דברים שמתקבלים מתוך אמונה, משיכה, שמיעה מפי מישהו, היקש לוגי, או חקירה מפורטת. אין וודאות באף אחד מהם ואין זה ראוי לאדם חכם להגיע למסקנה מוחלטת לגביהם.
לסיום הבודהה מסביר איך אדם חכם מתייחס לאמת, שומר עליה, חודר אליה, ומשיג אותה על ידי שמיעה של הדהרמה, יישום התורה וחשיבה עצמאית.
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ניתן לקבל עדכונים בדואר אלקטרוני על רשימות חדשות באתר. להרשמה לחצו כאן.
כתבת: "אמנם חבריו המליצו לו *לא* להימנע מכך, שכן אין זה יאה לאדם במעמדו לעלות לרגל אל פרוש נודד כמו הבודהה"
ואני חושבת שהתכוונת ל"אמנם חבריו המליצו לו להימנע מכך, שכן אין זה יאה לאדם במעמדו לעלות לרגל אל פרוש נודד כמו הבודהה"
יום טוב
מיכל
תודה. תוקן.