חרם בודהיסטי על מנזר אוסטרלי שהסמיך נזירות
לפני כחודש ארבע נשים בודהיסטים הוסמכו כנזירות בודהיסטיות באוסטרליה. בעקבות הטקס המנזר בו הוא התבצע הוקע ונודה משושלת היוחסין שקושרת אותו למסורת היער התאילנדית, והנזירות אינן מוכרות על ידי המסורת. זו לא הפעם הראשונה שיש בעיות עם הסמכת נשים לנזירות בעולם הבודהיסטי, אבל זו הפעם הראשונה, עד כמה שאני יודע, שמתלווה לזה קמפיין מחאה http://new.ipetitions.com/petition/bhikkhuni-ordination/ > שמערער על סמכותם של הנזירים הבכירים. אם אתם רוצים לחתום יש זמן עד מחר.
מה בעצם קורה כאן?
ב- 22 באוקטובר 2009 ארבע נשים טסו לאוסטרליה על מנת לקחת על עצמן את כללי הנזירות שהופכים אישה לבהיקהוני, מה שאנחנו קוראים לפעמים "נזירה". למעשה המילה הזו מטעה כי יש כמה סוגים. נזירים, כפי שאני נאלץ לקרוא להם כאן, נחלקים על פי מספר הכללים שהם לוקחים על עצמם.
כדי להיות נזירה מלאה (בהיקהוני או בהיקשוני בסנסקריט) על האשה לקבל יותר משלוש מאות כללים שמכתיבים את אורח חייה ואמורים למעשה לשמור ולתמוך באורח החיים הבודהיסטי. הכללים אינם זהים לנשים וגברים אבל רוחם דומה. בנוסף ישנם שמונה כללים שמחייבים את הנזירות ומגדירים את מערכת היחסים הלא שוויונית שלהן עם הנזירים הגברים. הכללים האלה נקראים גארודהרמה, שמאוד מתחשק לי לתרגם "עיקרון ההכבדה", אבל זה בעצם "כללים של כבוד" או "כללים חשובים". הם קובעים למשל שכל נזירה חייבת להשתחוות לנזיר, אפילו אם היא יותר וותיקה ממנו. הם גם קובעים שבשביל להיעשות בהיקהוני צריך לעבור טקס כפול – בפני קהל של נזירות ובפני קהל של נזירים. הגברים צריכים רק קהל של גברים נזירים.
בנוסף לזה, ובלי קשר לסיפור שלנו, נשים (וגברים) יכולות תמיד לקחת על עצמן 5 כללי מוסר ולהפוך לאופסיקה. על פי רוב הן יעטו לבן וישהו או במנזר או בסמוך. השלב הבא כולל גלימה, גילוח ראש והתחייבות לעוד כמה כללים. מי שעושה את זה הופך להיות סמנרה שהוא מעין מעמד ביניים שאינו "מדאורייתא". שימו לב שיש הרבה "נזירים" שנראים כמו נזירים, הולכים כמו נזירים, מדברים כמו נזירים, אבל למעשה אינם בהיקהו אלא סמנרה.
חידושים הלכתיים וזכויות נשים בעולם הבודהיסטיהרפורמטור הבודהיסטי הגדול תיך נהאת האן הלך צעד נוסף קדימה וביטל את שמונת הכללים המפלים כבר לפני זמן רב. במסדר שהקים (interbeing) הנזירות שוות לגמרי לנזירים. הם אמנם מדקלמים את הכללים על פי ההלכה הישנה, אבל חוזרים ולומדים גם את הפרשנות החדשה על פיה הם בעצם חיים. ההלכה אצלם היא על פי הדהמפגופטקה. |
בחזרה לארבעת הנשים שנסעו לאוסטרליה באוקטובר. הן היו סמנרה והיו יכולות, על פי חוקי הוינייה להפוך בהיקהוני בטקס כפול (גברים ונשים) – שאכן התקיים במנזר בפרת'. אב המנזר, אג'האן ברהמבמסו, המכונה גם אג'האן ברהם, ידע שהוא עושה מעשה פרובוקטיבי. מסורת היער התאילנדית של אג'האן צ'ה אליה שייך המנזר אינה מכירה בהסמכה של בהיקוני, ובכלל בתאילנד יש חוק (חוק מדינה) שאוסר להסמיך נזירות בתנאים האלה.
אני מניח שאג'אן ברהם לא היה מופתע שכקיבל כרטיס טיסה לתאילנד לבירור אצל זקני העדה ושם הובהר לו שעליו לחזור בו מהכשרת הנזירות. כמובן שהוא סרב וכתוצרה מכך נודה המנזר שלו משלשלת היוחסין של אג'האן צ'ה.
למסורת הזו יש מנזרים באנגליה וגם הם, כך עולה, מצדדים בהחלטה. למרות שאין הבדל עקרוני (דתי או מוסרי) בין נזירים במזרח לנזירים באנגליה, יש בעיני הבדל תרבותי ולכן אני די מופתע. אג'האן סומידו בכיר הנזירים באנגליה גדל ופועל בתוך חברה אירופאית בה אפליית נשים אינה מקובלת. בכל זאת על פי מה שמתארת הנזירה תהניסרה באימייל שקיבלתי, בעקבות הארוע נכפו על הנזירות באנגליה 5 כללים מגבילים נוספים שלא הצלחתי לברר את טיבם כלל. וכמובן שהמנזרים באנגליה התנתקו מהמנזר האוסטרלי הסורר.
הבעיה עם הסמכת נזירות היא בעיה הלכתית מובהקת שלא היתה מביישת שום דף גמרא. נתחיל בעיקרון: בשביל להיות בהיקהוני צריך עשר בהיקהוני ותיקות שיסמיכו אותך. כיוון שכל נזירה צריכה נזירות בכירות יותר שיקבלו אותה, מדובר ברצף או שלשלת יוחסין שהולכת אחורה עד ימי הבודהה. לצערנו, שלשלת היוחסין בתהרוואדה נקטעה כניראה אי שם בתחילת האלף השני לספירה. השאלה היא איך והאם אפשר לחדש אותה.
תהרוואדה אינה שלשלת היוחסין היחידה כמובן. בארצות אחרות נשתמרו מסורות ורצף של נשים נזירות. מסורות מהאייאנה מסוימות למשל שמרו על רצף של הסמכה על פי חוקי הנזירות של הדהמפגופטקה, אסכולה עתיקה מאוד שהתפצלה, יחד עם התהרוואדה, במאות הראשונות אחרי מות הבודהה. בעשרים השנים האחרונות נשים רבות קיבלו את החלק הנשי של ההסמכה הכפולה מאותן מסורות, וכך על פי פרשנות מסויימת להלכה הבודהיסטית, נעשו באופן רשמי נזירות וחידשו את שלשלת היוחסין.
קישורים למידע נוסףהעצומה – אפשר לחתום עד 26 בנובמבר |
אבל לא כולם רוצים להצטרף לחגיגה. פוריטנים יש בכל דת, ובמקרה הזה הם חוששים שיש משהו לא כשר במסורת של הדהמגופטקה (אולי היה נתק שלא סיפרו לנו עליו?), או שפשוט כוחו של הטקס אינו יפה להכשיר נזירות תהרוואדה (בכל זאת, החוקים שלהם אולי קצת שונים). דווקא בסרי לנקה החידוש של מסדר הנשים התקבל יפה, אבל בתאילנד לא. אגב יש לענין גם משמעות פוליטית (איך לא) כי על פי ההלכה, בשביל לקיים ישות פוליטית בודהיסטית כשרה דרושה קהילה של ארבע קבוצות: אופסקה ואופיקה בהיקהו ובהיקהוני. במילים אחרות גם גברים וגם נשים. כיוון שסרי לנקה רואה את עצמה כארץ בודהיסטית, הם מעדיפים פיתרון שתומך בנשים נזירות.
הכל מקרה, הן הארוע האוסטרלי והן המתירנות הסרילנקית, אינם מערערים על שמונת הכללים המפלים או על העובדה שנשים צריכות את אישרו הגברים בשביל להתקבל רשמית. ובכל זאת, על רקע המקרה הזה, נעשה פיצול בתוך מסורת היער התאילנדית וזו כניראה התחלה רשמית של מסורת יער מערבית פר אקסלנס בה יהיה קל יותר לנשים להשיג מעמד כמעט שווה לגברים.
***
כן, אני יודע שכתבתי לפני שבוע שאני מפסיק לכתוב בגלות רוחנית. פשוט לא יכולתי להתאפק, וגם עדיין אין לי מקום אחר לכתוב בו. נזכרתי שדיוויד הוקני אמר פעם: אל תאמין למה שאומנים אומרים שהם עומדים לעשות. תסתכל על מה שהם עושים. אין לי תוכניות להמשיך, אבל לא הכל בחיים עובד ככה…
מרתק וחשוב.
מזכיר לי מורה שסיפר בריטריט על בחירות שנערכו במועצה הבודהיסטית, או משהו כזה, בלדאק, שכמובן טבלו לעומק במאבקי אגו, למיניהם, והרבה היצמדות ל'אני'. בעיקר זכור לי איך הוא סיפר בחיוך משועשע שהוא הציע להם במקום בחירות לשבת לעשות מדיטציה ביחד, והם אמרו כן, אבל לא עכשיו,
"and they call themselves buddhists!"
בכל מקרה, תודה שכתבת.
ואכן, לא להאמין לאמנים
:)